En effektiv – Lean – organisation förutsätter bl a välfungerande kommunikations- och beslutsprocesser för att belysa och lösa problem, driva projekt, utveckla strategier och ta fram förbättringsförslag inom verksamhetens alla delar. Att i dessa processer tillvarata det kontinuerliga lärandet minskar riskerna för felbeslut. Därför har Toyota utvecklat s k A3-analyser och A3-rapporter. Den här boken är en konkret och pedagogisk handledning för att, steg för steg, lära sig förstå A3-metoden från grunden. Läs mer A3-rapporten är kärnan i processen som krävs när man inom en organisation ska enas inför ett mera omfattande beslut. Resultatet är en rapport som på endast ett ark innehåller all nödvändig information för beslutet. Det handlar om att kommunicera så tydligt som möjligt med hjälp av visuella hjälpmedel – diagram, värdeflödeskartor och bilder. Det är ett ledningsverktyg för faktabaserad planering, problemlösning och för att bygga nya strukturer i en Lean anda – ett praktiskt sätt att angripa det organisatoriska lärandet.
Läs mer om Lean management – med hjälp av A3-analyser
Hitta Ekonomi & Management även hos: