Som studerande på lärarutbildningen möts man av en stor mängd teorier. Att orientera sig bland dessa kan vara svårt, och att använda sig av teori i sitt examensarbete kan vara ännu svårare. Teori i examensarbetet är unik såtillvida att den direkt fokuserar på hur teorier kan användas inom ramen för ett självständigt arbete/examensarbete på lärarutbildningen. Den förklarar på ett tydligt och pedagogiskt sätt olika möjligheter som står till buds för studenter som ska genomföra ett sådant arbete. Två genomgående teman är hur den studerandes egna teorier kan sättas i relation till de vetenskapliga teorierna respektive hur examensarbetet ska kunna utmynna i ett kunskapsbidrag. I boken diskuteras också hur examensarbeten ska kunna bidra till ett stärkande av lärarprofessionen. Även om boken fokuserar på examensarbeten på lärarutbildningen har dess resonemang relevans även för uppsatsarbeten som skrivs på andra nivåer samt för examens- och uppsatsarbeten som skrivs inom ramen för andra utbildningar.
Läs mer om Teori i examensarbetet : en vägledning för lärarstudenter